Sztuczna inteligencja a bardziej wydajne bezemisyjne napędy

Nowy projekt Toyota Research Institute

2022-08-23

Toyota Research Institute (TRI) planuje przyspieszyć opracowywanie nowych materiałów dla przemysłu. Będą one wykorzystane m.in. do stworzenia wydajniejszych katalizatorów do napędów na wodorowe ogniwa paliwowe. W perspektywie są też badania nad bateriami, wychwytywaniem CO2 z powietrza czy fotowoltaiką. W tym wszystkim TRI pomoże sztuczna inteligencja.

Toyota Research Institute przy współpracy z Uniwersytetem Northwestern w Chicago planuje opracować nowe materiały, które pozwolą przyspieszyć dekarbonizację gospodarki. Naukowcy opracowali już zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji, który będzie poszukiwał nowych technologii materiałowych, korzystając Megabiblioteki substancji nieorganicznych stworzonej na Uniwersytecie Northwestern.

Dzięki połączeniu ogromnej bazy informacji o chemii nieorganicznej z nowym algorytmem uczenia maszynowego zautomatyzowane zostanie poszukiwanie nanomateriałów według wielu różnych kryteriów naraz, np. pod względem surowców potrzebnych do ich produkcji czy właściwości fizycznych i chemicznych. To wielkie ułatwienie w porównaniu z opartą na eksperymentach metodą prób i błędów stosowaną zazwyczaj.

Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność bezemisyjnych napędów

Jednym z pierwszych zadań naukowców z Toyoty i Northwestern będzie stworzenie bardziej wydajnego katalizatora do napędu na ogniwa paliwowe. Nowa substancja ma być tańsza w produkcji i nie opierać się na drogich, trudno dostępnych pierwiastkach, jak platyna czy iryd. W dalszej kolejności badacze skupią się na takich technologiach, jak produkcja czystego wodoru, usuwanie CO2 z powietrza czy bardziej wydajne ogniwa słoneczne.

Toyota do współpracy z Northwestern University wnosi algorytmy sztucznej inteligencji ćwiczone do tej pory na bardziej wymagających, niespójnych zbiorach danych. Połączenie tej technologii z uporządkowaną Megabiblioteką substancji nieorganicznych pozwoli szybko dobierać optymalne materiały do konkretnych zadań.

Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność bezemisyjnych napędów

„Zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na bezemisyjny transport jest dużym wyzwaniem. Dzięki partnerstwu z Northwestern znacznie skróciliśmy czas opracowywania i testowania nowych materiałów, które można wykorzystać w bateriach i ogniwach paliwowych do bezemisyjnych samochodów” – podkreślił Brian Storey, dyrektor ds. energii i materiałów w TRI.

„Nasz projekt to punkt zwrotny w pracach nad nowymi materiałami o kluczowym znaczeniu dla rozwoju technologii” – zaznaczył Chad Mirkin, założyciel i dyrektor International Institute for Nanotechnology oraz profesor chemii na Uniwersytecie Northwestern.

Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność bezemisyjnych napędów

„Wraz z TRI otworzymy przed społecznością naukową nowe możliwości poszukiwania najlepszych materiałów, które sprawią, że przejście na czystą energię i bezemisyjny transport będzie w zasięgu ręki” – kontynuował Chad Mirkin.

Toyota Research Institute to ośrodek założony przez Toyota Motor Corporation w 2015 roku. Jego siedziby mieszczą się w Los Altos w Kalifornii i w Cambridge w Massachusetts. Prowadzone są tu badania nad autonomicznymi samochodami, robotyką i sztuczną inteligencją, a także czystą energią i nowymi technologiami materiałowymi. Kierowany przez dr. Gilla Pratta zespół naukowców TRI opracowuje technologie wzmacniające ludzkie możliwości.

Dowiedz się więcej

Taiichi Ohno w Automotive Hall of Fame Taiichi Ohno w Automotive Hall of Fame Dowiedz się więcej Nowa generacja systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE Nowa generacja systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE Większe możliwości Yarisy w kolorze Spicy Orange Yarisy w kolorze Spicy Orange Nowości w roku modelowym 2023 Lekki użytkowy van elektryczny Lekki użytkowy van elektryczny Nowy projekt Toyotay i partnerów Wymienne baterie do samochodów Wymienne baterie do samochodów Dowiedz się więcej o nowym projekcie Klub Rekordowych Przebiegów Klub Rekordowych Przebiegów Pochwal się trwałością swojej Toyoty Wyniki sprzedażowe Toyoty w lipcu 2022 roku Wyniki sprzedażowe Toyoty w lipcu 2022 roku Wzrost udziału w rynku do 17,7% Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Sprawdź szczegóły Zrównoważona produkcja bioetanolu Zrównoważona produkcja bioetanolu Wspólny projekt Toyoty i partnerów KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce Sprawdź najchętniej wybierane modele Toyoty Autobusy na wodór w Madrycie Autobusy na wodór w Madrycie Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Odnawialny olej napędowy zamiast diesla