Toyota RAV4 – przełomowy model, który stworzył segment kompaktowych SUV-ów – liczy już 30 lat. W tym czasie samochód ten z auta rekreacyjnego zmienił się w praktycznego i komfortowego SUV-a, a także zyskał innowacyjne i zelektryfikowane napędy. Od 1994 roku na świecie sprzedano już ponad 14 mln egzemplarzy Toyoty RAV4.
W maju 1994 roku do sprzedaży trafił nowy model Toyoty – RAV4. Samochód odmienił świat motoryzacji i stał się ikoną kompaktowych SUV-ów. Kolejne generacje tego auta wyposażone w innowacyjne technologie wyznaczały coraz to nowe standardy w swoim segmencie.
Po raz pierwszy Toyotę RAV4 zaprezentowano w marcu 1994 roku podczas targów w Genewie. Kompaktowy SUV z napędem na cztery koła i nadwoziem samonośnym był odpowiedzią na wyzwania współczesności. Sam termin „SUV” nie był wówczas dobrze znany, ale nowe auto zostało entuzjastycznie przyjęte przez dziennikarzy i gości targów.
RAV4 został zaprojektowany zgodnie z wizją, którą prezentował prototypowy model RAV-FOUR pokazany podczas Tokio Motor Show w 1989 roku. Było to kompaktowe auto o sportowym charakterze i przestronnej kabinie. Wyższa pozycja za kierownicą zapewniała doskonałą widoczność, co zwiększało poczucie bezpieczeństwa. Układ jezdny łączył zdolności terenowe z osiągami oraz komfortem na co dzień, spełniając jednocześnie wyśrubowane normy bezpieczeństwa oraz środowiskowe.
Kolejnym niezwykle istotnym elementem, nad którym pracowali projektanci, były napędy. Już w 1997 roku Toyota zaczęła korzystać z nowych technologii, by zmniejszyć wpływ na środowisko. Na wybranych rynkach wprowadzono wówczas do sprzedaży RAV4 z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV).
W 2016 roku zadebiutowała czwarta generacja RAV4 wyposażona w napęd hybrydowy (HEV). W 2020 roku do modelu RAV4 dołączyła hybryda plug-in (PHEV), podkreślając wielotorowe podejście Toyoty do redukcji emisji CO2, które polega oferowaniu szerokiej gamy napędów dostosowanych do lokalnych potrzeb rynku, przepisów oraz infrastruktury.
Innowacyjne zelektryfikowane napędy zwiększyły komfort podróżowania, a także poprawiły dynamikę auta. Zastosowanie nowoczesnych platform i układów zawieszania pozwoliło ulepszyć prowadzenie samochodu. Stale pracowano też nad funkcjonalnością auta i jego bezpieczeństwem. Kolejne generacje systemów Toyota Safety Sense identyfikują coraz większą liczbę zagrożeń i minimalizują ryzyko zderzenia.
W ciągu 30 lat obecności na światowym rynku Toyota RAV4 stała się ikoną motoryzacji i jednym z najczęściej kupowanych modeli, Pod koniec 2023 roku liczba sprzedanych egzemplarzy tego modelu przekroczyła już 14 mln egzemplarz. W Europie do klientów trafiło ponad 2,5 mln RAV4. Obecnie 91% sprzedaży w tym regionie stanowią hybrydy i hybrydy plug-in, a największymi rynkami tego auta są Francja, Hiszpania, Polska, Wielka Brytania i Włochy.