Hybrydy i hybrydy plug-in Toyoty – niezawodność i oszczędność
Blisko 30 lat temu Toyota rozpoczęła redukcję emisji, wprowadzając do swojej oferty coraz to nowe modele z napędem hybrydowym. Współpraca silnika spalinowego z elektrycznym przełożyła się na niskie średnie zużycie paliwa oraz niskie emisje CO2 (przy zachowaniu dużego zasięgu). Na świecie sprzedano już ponad 27 mln aut z takim napędem.
Kolejnym krokiem było stworzenie innowacyjnych hybryd plug-in. Wyróżniały się one nie tylko zasięgiem w trybie elektrycznym, ale także możliwością przełączenia się w tryb klasycznej hybrydy po rozładowaniu baterii trakcyjnej. Warto tu zaznaczyć, że dostępne obecnie na rynku pojazdy z takim napędem – Toyota C-HR Plug-in Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Prius – mają także zdecydowanie większą moc od innych wersji napędowych tych modeli.
Przyszłość aut elektrycznych
Pierwszym globalnym autem Toyoty z bateryjnym napędem elektrycznym była Toyota bZ4X. Obecnie koncern intensywnie pracuje nad kolejnymi samochodami z nową generacją baterii o większym zasięgu i krótszym czasie ładowania.
Tak na przykład inżynierowie z Australii i Tajlandii zaprojektowali Toyotę Hilux BEV, która jest prototypem elektrycznej wersji legendarnego pick-upa. Model ten zachowuje tak cenioną przez klientów na całym świecie wytrzymałość, niezawodność i jakość, a także charakteryzuje się nowymi technologiami, które powstały z myślą o ochronie środowiska.
Z kolei Toyota Land Cruiser Se to prototypowa terenówka z bateryjnym napędem elektrycznym. Auto mierzy 5150 mm długości, 1990 mm szerokości, 1705 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi tu 3050 mm. Pozwoliło to na zaprojektowanie komfortowego wnętrza z trzema rzędami siedzeń dla siedmiu osób. Napęd oferuje wysoki moment obrotowy dostępny w pełnym zakresie prędkości i zapewnia świetne możliwości terenowe. Prototyp łączy praktyczność, komfort i elegancką, nowoczesną stylistykę, a do tego precyzyjnie prowadzi się zarówno na asfalcie, jak i w trudnym terenie.
Futurystyczna Toyota Compact SUV Concept zachwyca aerodynamiczną sylwetką. Do stworzenia tego prototypu wykorzystano materiały o niskim wpływie na środowisko. Samochód mierzy 4538 mm długości, 1560 mm wysokości oraz 1888 mm szerokości i charakteryzuje się doskonałymi osiągami oraz przyjemnym prowadzeniem.
Toyota przygotowała też propozycję dla miłośników klasyków – AE86 BEV Concept. Do modyfikacji wybrano jeden z ulubionych modeli fanów Toyoty – Corollę AE86 w wersji Levin. Auto zachowało niską masę nadwozia i charakterystyczne wyważenie, a także manualną skrzynię biegów. Odświeżono wnętrze, w którym wykorzystano ekologiczne materiały, a napęd zmieniono na elektryczny.
Jeszcze dalej w przyszłość wybiega koncepcyjna Toyota LQ Concept. Auto oferuje zautomatyzowane prowadzenie na czwartym poziomie autonomii (wg SAE), nie emituje żadnych spalin i oczyszcza powietrze z ozonu z 60-procentową skutecznością. Pojazd został wyposażony w interfejs z awatarem sztucznej inteligencji o imieniu Yui, który sprawia, że doświadczenie prowadzenia samochodu jest znacznie bardziej spersonalizowane. Zasięg w przypadku tego modelu wynosi do 300 km.