16 czerwca 2023

GR H2 Racing Concept z wodorowym silnikiem spalinowym

TOYOTA GAZOO Racing pokazała nowy hybrydowy prototyp

TOYOTA GAZOO Racing pokazała prototyp hybrydowego samochodu wyścigowego z wodorowym silnikiem spalinowym. W przyszłości model ten będzie mógł brać udział w wyścigach długodystansowych, w tym w legendarnym Le Mans 24h.

 

Pierre Fillon, prezes Automobile Club de l'Ouest (ACO) i organizator wyścigu Le Mans 24h, zadeklarował, że od 2030 roku samochody najwyższej kategorii w tym legendarnym wyścigu będę korzystać z wodoru. Rozważane jest wprowadzenie technologii ogniw paliwowych albo wykorzystania silnika spalinowego zasilanego wodorem w formie ciekłej lub gazowej.

W odpowiedzi na to zespół TOYOTA GAZOO Racing zaprezentował swój prototyp o nazwie GR H2 Racing Concept. Samochód ma długość 5100 mm, a jego szerokość wynosi 2050 mm. Pod lekkim nadwoziem skrywa się nowoczesna technologia hybrydowa, która wykorzystuje wodorowy silnik spalinowy.

Prezentując ten koncept Akio Toyoda, prezes Toyoty, podkreślał:

„Moim celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w motorsporcie bez konieczności rezygnacji z osiągów czy emocji. Nasz prototypowy GR H2 Concept ma wszystko to, co fani wyścigów kochają najbardziej, czyli dźwięk, moc i dynamikę. W ten sposób tworzymy wyścigowy samochód na nowo i bezemisjnie”.

Nad wodorowym silnikiem spalinowym Toyota pracuje od 2021 roku. Po raz pierwszy został on zamontowany w wyścigowej odmianie GR Corolli. Samochód ten brał m.in. udział w japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu oraz w wyścigu Idemtsu 1500 Super Endurance w Tajlandii.

„Od 2018 roku ACO, MissionH24 oraz GreenGT promują wodór jako bezpieczne i wydajne paliwo. Prezentacja prototypu Toyoty to ważny krok na drodze do stworzenia kategorii dla samochodów zasilanych wodorem w Le Mans 24h. Gratuluję wszystkim zaangażowanym w ten projekt. To ważny dzień w dziejach wyścigu” – podsumował poczynania Toyoty Fillon.