Trzy ulepszone Toyoty GR DKR Hilux T1+ pojadą w Rajdzie Dakar 2023 z załogami TOYOTA GAZOO Racing
Przed nami najtrudniejszy w sezonie rajd cross-country Dakar 2023, w którym udział weźmie także zespół TOYOTA GAZOO Racing. Impreza rozpocznie się 31 grudnia na północno-wschodnim wybrzeżu Arabii Saudyjskiej, a wystartują w niej trzy załogi w Toyotach GR DKR Hilux T1+. Liderzy tej stawki to Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, a wspierać ich będą Giniel de Villiers i Dennis Murphy oraz Henk Lategan i Brett Cummings.
Szef i dyrektor techniczny zespołu Glyn Hall pokłada wielkie nadzieje w tym starcie: „Dakar 2023 jest już za chwilę, a my nie możemy się doczekać wyzwania związanego ze startem w tym niesamowicie trudnym rajdzie cross-country. Przez cały rok pracowaliśmy nad naszym GR DKR Hilux T1+ i jesteśmy przekonani, że dobrze się przygotowaliśmy. Teraz czas na ściganie.”
Przy tej okazji ogłoszono także, że w 2023 roku mistrzowskich tytułów w cyklu W2RC będą bronić Al-Attiyah i Baulem, natomiast w mistrzostwach RPA w rajdach cross-country (SARRC) powalczą De Villiers i Murphy oraz Lategan i Cummings.
Ulepszona Toyota GR DKR Hilux T1+
Udoskonalanie Hiluxa GR DKR T1+ zajęło zespołowi TOYOTA GAZOO Racing cały rok. W ramach testów pokonano 25 tysięcy kilometrów, w co wliczał się także udział w rajdach zaliczanych do cykli W2RC oraz SARRC. Aby jak najlepiej przygotować się do kolejnej edycji Rajdu Dakar, załogi spędziły w autach w sumie 130 dni.
Jeśli chodzi o zmianę parametrów technicznych pojazdów, to ma ona związek z nowym regulaminem FIA. Modyfikacje silnika dotyczą głównie zmniejszenia mocy maksymalnej aut klasy T1+ o 30 kW oraz zmiany krzywej mocy. Dodatkowo poprawiono wszystkie elementy zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu, by podnieść ich wytrzymałość i niezawodność. Ponadto dopracowano charakterystykę zmian biegów, pracę zawieszenia oraz zmieniono oprogramowanie silnika w celu jeszcze efektywniejszego wykorzystywania najnowszej generacji paliwa wyścigowego.
Toyoty biorące udział w Rajdzie Dakar 2023
Oprócz trzech egzemplarzy modelu GR DKR Hilux T1+ na trasie Rajdu Dakar 2023 w barwach TOYOTA GAZOO Racing pojawi się aż siedem pojazdów wystawionych przez zespoły prywatne. Specyfikacje oraz ustawienia tych samochodów będą zbliżone do bazowych aut fabrycznych.
Zespół TOYOTA GAZOO Racing udziela także wsparcia ekipie Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC), która zdominowała kategorię samochodów produkcyjnych. W 10. z rzędu triumfie ma pomóc zupełnie nowy Land Cruiser 300 GR SPORT.
W poprzedniej edycji zespół HINO TEAM SUGAWARA startował ciężarówką z napędem hybrydowym i zajął 22. miejsce. Tym razem do Rajdu Dakar 2023 przygotowano ciężarówkę z ulepszonym napędem hybrydowym.
Rajd Dakar 2023 potrwa od 31 grudnia do 15 stycznia. Zawodnicy rozpoczną rywalizację w Sea Camp na wybrzeżu Morza Czerwonego, a po dwóch tygodniach będą finiszować po drugiej stronie Półwyspu Arabskiego w Ad-Dammam.
NUMERY STARTOWE
200 – Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel
205 – Giniel de Villiers / Dennis Murphy
217 – Henk Lategan / Brett Cummings
SPECYFIKACJA TOYOTY GR DKR HILUX T1+ (2023)
Silnik: V35A
Z modelu: Land Cruiser 300
Typ silnika: Twin Turbo, benzynowy
Regulacja kontrolna: doładowanie ograniczone zgodnie z FIA Reference Power Curve
Moc maksymalna: 266 kW przy 5 100 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 620 Nm
Sterowanie silnikiem: Motec
Skrzynia biegów: Sadev, 6-biegowa, sekwencyjna
Mechanizm różnicowy: o ograniczonym poślizgu (przedni, centralny, tylny)
Sprzęgło: ceramiczne, wielopłytkowe, 215 mm średnicy
Konstrukcja: rama rurowa
Rozstaw osi: 3 140 mm
Długość: 4 810 mm
Szerokość: 2 300 mm
Wysokość: 1 890 mm
Masa: 2 000 kg, zgodne z minimum FIA (masa netto)
Nadwozie: Toyota Hilux Double Cab Pick-Up, kompozytowe
Przednie zawieszenie: podwójne wahacze, 350 mm skoku
Tylne zawieszenie: podwójne wahacze, 350 mm skoku
Koła: Evo Course, 17-calowe
Opony: BF Goodrich, 37-calowe
Zbiornik paliwa: FT3 Safety Cell, 540 litrów