Chcąc zwiększyć trwałość i wytrzymałość, zwiększono średnicę cylindrów i sworznia wału korbowego, wzmocniono korbowody oraz zoptymalizowano kształt łożyska korbowodu i komory spalania.
W celu szybszej reakcji na pedał gazu dostrojono wtrysk paliwa D-4S, który wykorzystuje zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni. Bezpośredni wtrysk ma działanie chłodzące w cylindrach, co wspomaga stosowanie wysokiego stopnia sprężania. Wtrysk pośredni działa przy niskim i średnim obciążeniu silnika, maksymalizując wydajność.
Zmieniono średnicę i długość kolektora dolotowego, co poprawiło dostarczanie powietrza do silnika. Zmiany te przyczyniły się też do bardziej liniowego momentu obrotowego (bez spadku przy średnich prędkościach obrotowych) i elastycznego przyspieszenia do wysokich prędkości. Wlot powietrza został przeprojektowany w porównaniu z poprzednikiem, aby zoptymalizować przepływ powietrza, a zakrzywione powierzchnie pomagają w redukcji niechcianych hałasów.
Zawory wlotowe mają większą średnicę, aby pomieścić zwiększoną objętość powietrza. Zastosowano nową konstrukcję sprężyny zaworowej, z odpowiednią długością i trzema nierównymi poziomami skoku, dzięki czemu przy dużej prędkości tłumione są wszelkie przepięcia. Zwiększenie średnicy korpusu przepustnicy przyczyniło się do wyższej mocy silnika, podobnie jak poprawki konstrukcyjne układu dolotowego powietrza, w tym usprawniająca płytka zapobiegająca turbulencjom.
Zmodyfikowano konstrukcję pompy paliwowej i wysokoobrotowej pompy układu chłodzenia. Dodano nową, 5-poziomową chłodnicę oleju chłodzoną wodą, a grubsza konstrukcja chłodnicy ma specjalne prowadnice zwiększające ilość pobieranego powietrza chłodzącego.
Warto zaznaczyć, że wydajność chłodnicy poprawiono bez konieczności ingerencji w konstrukcję GR86. Chłodnica jest grubsza (co zapewnia lepszą wydajność) i pochylona pod kątem 17° do przodu, dzięki czemu zmieściła się w dostępnej przestrzeni. Moc silnika chłodnicy została zwiększona do 200 W. Chcąc zwiększyć ilość powietrza zasysanego do jednostki, zastosowano prowadnice powietrza. Silnik jest bezszczotkowy, dzięki czemu nie potrzebuje dużej przestrzeni i pozwala na cichszą pracę w 3 trybach – wyłączony, niski, wysoki.
Toyotę GR86 wyposażono w nowy aluminiowy wspornik mocowania silnika. Zoptymalizowano właściwości tłumiące wypełnionych płynem mocowań, dzięki czemu wzrósł komfort pasażerów, nawet podczas długich podróży. Poprawiono i usztywniono konstrukcję miski olejowej z nowym kształtem krzyżowo-żebrowym i punktami mocowania silnika.
Alternator przesunięto o 10 mm niżej, co poprawiło ochronę pieszych w przypadku zderzenia. Wyposażono go w nowe koło tłumiące pasowe, co zmniejszyło obciążenie układu, poprawiając niezawodność oraz poziom hałasu i wibracji. Napięcie generowane przez alternator jest monitorowane i dostosowywane przez jednostkę ECU samochodu w zależności od warunków jazdy.
Układ wydechowy
Układ wydechowy GR86 zaprojektowano tak, by spełniał on najnowsze normy emisji spalin. By sprostać większej pojemności silnika i większej mocy, zmieniono kształt kolektora, a także przedni odcinek układu wydechowego. Dopracowane zostały również mieszki, by miały lepszą wytrzymałość cieplną w związku z pracą przy wyższych temperaturach spalin.
Objętość środkowej części wydechu powiększono do 5,6 l. Jednowarstwowa konstrukcja tłumika jest teraz spawana laserowo.
Przyspieszając, samochód wydaje rasowy „pomruk”, a system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie. Działanie systemu ASC jest dostosowywana do trybu jazdy. W trybie Sport dźwięk jest głośniejszy, w trybach Snow i Normal – cichszy.
Skrzynie biegów
Nowa Toyota GR86 jest dostępna z 6-biegową skrzynią biegów – manualną lub automatyczną.
Skrzynia manualna została zaprojektowana tak, by mogła wytrzymywać większą moc silnika i dawać większą radość z jazdy. Wzmocniono sprzęgło i poszczególne przełożenia, a praca sprzęgła została skalibrowana pod kątem wyższego momentu obrotowego silnika. Zastosowano nowy olej o niskiej lepkości i nowe łożyska, co pozwoliło na płynną zmianę biegów przy wyższej mocy silnika. Dźwignia zmiany biegów ma teraz krótszy skok i jest dobrze dopasowana do dłoni kierowcy. Aby w pełni wykorzystać potencjał osiągów samochodu, kierowca może skorzystać z trybu Track lub wyłączyć system stabilizacji toru jazdy (VSC).
W elektronicznie sterowanej przekładni automatycznej zastosowano łopatki przy kierownicy, dzięki którym kierowca może decydować o zmianie biegów. Dostępne są 4 tryby: Normal, Sport, Snow i Track. W trybie Sport skrzynia biegów dobiera optymalne przełożenie na podstawie danych o położeniu pedałów gazu i hamulca oraz stanie, w jakim znajduje się samochód. By większa moc silnika była wykorzystywana płynnie, zainstalowano dodatkowe tarczki sprzęgłowe i nową, wysokowydajną przekładnię hydrokinetyczną.
Redukcja hałasów i wibracji
Chcąc zmniejszyć hałas i wibracje, w GR86 zastosowano nowe aluminiowe, hydrauliczne poduszki silnika. Zmieniono też konstrukcję miski olejowej. Zastosowano wygłuszenia tunelu skrzyni biegów (wersja z manualną przekładnią) oraz zmodyfikowano jej osłonę. Wygłuszono także maskę i tablicę rozdzielczą, a także przestrzeń przylegającą do tunelu środkowego (wersja z manualną przekładnią)
PODWOZIE I PROWADZENIE
Lekkie i sztywne podwozie
Doskonałe prowadzenie było wyróżnikiem GT86. Konstruując GR86, Toyota chciała stworzyć jeszcze lepsze auto, które porusza się dokładnie tak, jak oczekuje tego kierowca. W tym celu podwozie i nadwozie zostały opracowane przy użyciu lekkich, ale wytrzymałych materiałów. Zapewniają one większą sztywność przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. W kluczowych obszarach zastosowano dodatkowe wzmocnienia.
Ukośne belki poprzeczne z przodu auta łączą zawieszenie z elementami nośnymi konstrukcji samochodu. Wzmocnione podłużnice sprawiają, że panel wahacza radzi sobie lepiej z większym obciążeniem. Sztywniejsze łączniki o wysokiej wytrzymałości łączą płytę podłogową i mocowania zawieszenia, co poprawia stabilność i prowadzenia auta. Maska ma nową strukturę wewnętrzną. Dzięki tym środkom sztywność przedniej części nadwozia została zwiększona o 60%.
Z tyłu konstrukcja klatkowa łączy górną i dolną część podwozia. Nowe łączniki spajające płytę podłogową z mocowaniami zawieszenia zapewniają lepsze prowadzenie podczas pokonywania zakrętów. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 50%.
W kluczowych obszarach konstrukcji zastosowano mocne i lekkie materiały, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości o 1,6 mm i przesunąć 0,05% masy auta w kierunku tyłu. Nowe materiały obejmują tłoczoną na gorąco stal o wysokiej wytrzymałości oraz aluminium. Zastosowanie klejów strukturalnych na całej powierzchni podwozia poprawiło rozkład naprężeń.
Maska, przednie błotniki i poszycie dachu zostały wykonane z aluminium. Kolejne kilogramy zaoszczędzono dzięki nowemu projektowi przednich foteli, układu wydechowego oraz wałów napędowych. To było kluczowe dla niemal idealnego wyważenia nowego GR86, w którym stosunek mas przód:tył wynosi 53:47. Sprawiło też, że jest to jeden z najlżejszych 4-miejscowych samochodów sportowych na rynku, a do tego z najniżej położonym środkiem ciężkości.
Warto podkreślić, że pomimo zastosowania dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo, GR86 ma niemal taką samą masę jak GT86.
Zmodyfikowano i poprawiono trwałość przedniej osi. Z tyłu zastosowano lekki, ale mocny wał napędowy, który poradzi sobie z wyższym momentem obrotowym silnika. Wykorzystano nowy wał napędowy, który jest wytrzymały, trwały i pracuje cicho, ale ma obniżoną masę. Jego przegub homokinetyczny jest również cichszy i lżejszy.
Wysoką przyczepność podczas pokonywania zakrętów zapewnia tylny mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu znany z GT86. Do obudowy dodano żebra rozpraszające ciepło, aby wspomagać chłodzenie. Guma użyta do mocowania mechanizmu różnicowego została zoptymalizowana pod kątem lepszej wytrzymałości cieplnej w związku ze zwiększoną mocą silnika.